کد خبر : 94465
تاریخ انتشار : جمعه 4 خرداد 1403 - 23:40
9 بازدید بازدید

نگاهی به کوچینگ سازمانی و انواع آن

نگاهی به کوچینگ سازمانی و انواع آن

کوچینگ سازمانی یک نوعی از تکنولوژی گفت و گو (مهارت) کوچینگ است که باعث پیشرفت مدیران و رهبران یک سازمان و سایر افراد داخل آن می‌گردد، این پیشرفت باعث می شود تا در نهایت سازمان رشد کند و به موفقیت های چشمگیر برسد.

۴۸ / ۱۰۰

کوچینگ سازمانی چیست؟

بررسی تغییرات سیستماتیک در یک شرکت و رسیدن به نقطه ای از هدف مشترک که تمامی تمرکز نیروی سازمانی به بهبود عملکرد های خود است. هدف رشد تمام مجموعه شرکت است و گوشه از مواردی چون؛ مدیریت بحران ها، چشم انداز های تازه رشد و پیشرفت میان شرکتی را به یکدیگر نزدیک می سازد.

امروزه دیدگاه به نسبت محوریت کوچینگ تغییر پیدا کرده است. در ابتدا زمانی که شرکت ها به سوی استفاده از کوچینگ پیشی می گرفتند، عیب هایی را احساس می کردند اما امروزه به علت جست و جوی توسعه بیشتر، آن را دنبال می کنند.

استفاده از کوچ نشانی افتخاری برای سازمان ها و نشان از میزان علاقگی آن ها به ترقی و پیشرفت توسعه دارد و محدود به موفقیت های دیگری چون دستیابی به اهداف جدید، پویایی بیشتر، آماده سازی افراد برای داشتن عنصر کارکرد موثر، ایجاد محیطی امن برای کارکنان و ایجاد انگیزه می شود. در دنیای سازنده استفاده از کوچینگ یکی از نشانه هایی است که آشکار می کند کسب و کار ارزش سرمایه گذاری دارد و باید برای آن خرج شود.

آشنایی با انواع کوچینگ سازمانی

آشنایی با انواع کوچینگ سازمانی

کوچینگ اجرایی و کوچینگ رهبری:

  اسکیمو:از رایج ترین شکل های کوچینگ رهبری است که به سازمان ها وارد می شود. در این نوع در سطح بالا به عملکرد کارکنان تمرکز می شود و برای دستیابی به اهداف سازمانی مشترک، پشتیبانی و آموزش های لازم ارائه می شود.

مدیر اجرایی شرکت با افزایش اعتماد به نفس، انگیزه، تغییر در چگونگی رهبری و کشف استعداد های خود به شکل دهندگی تغییرات جدید در سازمان برای توسعه و پیشرفت بیشتر کمک می کند.

کوچینگ در جهت پیشرفت شغلی رفتار و عادت های منفی مدیران را محدود و حذف می کند تا رشد به سوی سطوح بالاتر امکان پذیر باشد.

اهمال کاری و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی

کوچینگ گروهی و تیمی:

کوچینگ شراکتی به معنای کوچ یک تیم در رسیدن به هدفی مشترک از نقطه ای به نقطه دیگر است. این روش به حل مشکلات تیمی و ارتباطات، تصمیم گیری های مشترکانه کمک کرده تا تک تک اعضا با یکدیگر برای رسیدن به همان هدف مشترک همکاری کنند و از نتیجه مثبت پایانی احساس رضایت و ارزشمندی داشته باشند.

کوچینگ منابع انسانی:

کوچینگ منابع انسانی عامل ایجاد یک تغییر سازمانی است که با آموزش دهی به مدیر، تیم شرکت را برای دریافت نتایج مثبت هدایت می کند. چون این کوچ خود را شریک و حامی مدیر می داند و برای شکوفایی او از هیچ تلاشی دست بر نمی دارد.

کوچینگ یکپارچه:

این گونه از کوچینگ به متخصصان کمک می کند تا آموخته های خود را در شرکت خود اعمال کرده و دانش فنی خود را در دنیای حقیقی با کسب مهارت بالا به کار بگیرند.

کوچینگ کسب و کار:

کوچینگ صاحبان کسب و کار به گونه ای است که با تخصص کافی برای رسیدن به موفقیت های بالا به آن ها کمک می شود و گاها در نقش مشاور در زمینه هایی چون مالی به آن ها مشاوره تخصصی می دهد.

کوچینگ عملکرد:

برای دریافت ارتقای شغلی و دستیابی به اهداف تعیین شده به کوچ عملکرد نیاز است تا افراد با تمرکز بر تمامی نقاط قوت و شفاف سازی خواسته های انگیزشی، موانع دخالت کننده را از مسیر خود حذف نمایند.

کوچینگ آنلاین:

در کوچینگ آنلاین بدون هیچگونه محدودیت مکانی و زمانی ای سازه ها می توانند از مهارت های تخصصی خود برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند چون در این حال روند کار تسهیل می شود.

اهداف کوچینگ برای دستیابی به موفقیت های گسترده

  1. بهبود شرکت پذیری کارکنان
  2. افزایش نرخ حفظ و ماندگاری کارکنان
  3. افزایش روحیه اشتیاق در محیط کار
  4. افزایش روحیه مسئولیت پذیری کارکنان
  5. بهبود و تقویت فعالیت و روحیه کارکنان
  6. شکل دهی فرصت برای توسعه شخصی کارکنان
  7. بهبود کارایی گروه کسب و کار
  8. تمرکز و توجه به توسعه سازمانی
  9. شکل دهی تغییرات فرهنگی و رفتاری
برداشت‌های نادرست درباره یک بیماری روانپزشکی: اختلال دوقطبی

اهداف کوچینگ سازمانی برای دستیابی به موفقیت

مولفه های اصلی یک سیستم پیوسته کوچینگ

کوچینگ اجرایی:

رهبری و شکل گیری یک کوچینگ هدفمند توسط متخصص خارجی آموزش دیده و کار بلد

منتورینگ:

رهبر سازمان با ملاقات فردی جوانتر به او کمک می کند تا از تجربه بیشتری بهرمند شود و موفقیت های او به نقطه اوج برسد.

کوچینگ همتایان:

حمایت و به چالش کشیده شدن افراد برای رشد بیشتر با جلسات از پیش تعیین شده رهبر و حضور افراد دیگر

کوچینگ منابع انسانی:

رسیدگی به مشکلات فردی، مشکلات بین فردی و گروهی توسط متخصصین کار بلد منابع انسانی

مدیر به عنوان کوچ:

استفاده از رویکرد های کوچینگ به عنوان عنصر رهبری توسط مدیران سازه

سیستم های ردیابی و یادآور هدف دیجیتالی:

قرار دهی خدمات یادآور دیجیتال و اینترنت برای پشتیبانی از رسیدن به هدف برای افراد

کوچینگ تیمی و گروهی:

بهبود فعالیت های اعضای سازمان با کمک دهندگی های یک متخصص کار بلد

تفاوت کوچینگ درون سازه ای و کوچینگ برون سازه ای

کوچینگ برون سازه ای:

  1. استخدام فردی از خارج سازمان برای کوچینگ حرفه ای
  2. عدم تخصص فرد با اهداف سازمانی
  3. عدم ذهنیت آشنای فرد به نسبت مراجعین و کارکنان سازمانی

کوچینگ برون سازه ای:

  1. استخدام فردی از داخل سازه برای کوچینگ حرفه ای
  2. به کارگیری از اعضای سازه برای هدایت فرآیند های کوچینگ
  3. برخورداری از ذهنیت آشنا با کارکنان و اهداف سازمانی
  4. تخصص نرمال فرد با سازمان و مشارکت سازمانی

تبدیل سازی کوچینگ مفید برای موفقیت سازه های کسب و کار

  • با مشاوره های مثبت و پر انگیزه به تصمیمات رهبران و همکاران خود کمک و همراهی کنید.
  • رفتار و تصمیمات رهبران را در جهت مثبت سوق دهید تا برنامه ای را مطابق با نفع بیشتر سازمان هدف داشته باشند.
  • برای تضمین موفقیت خود و سازمان همواره پذیرای افکار صحیح ( یادگیری مطالب جدید ) باشید و ذهن را باز نگه دارید.
  •  پرورش رهبران ایده ساز، نیاز به پرسش های متداول دارد تا ذهن دیگر افراد را با خود همراه سازد.
  • برای عدم برخورد با مشکلات منفی سازمانی، بهتر است چشم و بصیرت خود را برای گوش دادن عمیق تر باز کرده تا سوالات جامع تری پرسش داشته باشید.
  • برای تقویت سازمان حرف های گفته شده را درک کنید و با بصیرت بدانید که چه حرف هایی نباید به زبان آورده شوند تا آهسته این احساس را در خود پرورش دهید.
  • فرصت های جدید را بپذیرید و برای نزدیک سازی فرآیند های سازمانی و ایده های رهبری خلاقانه عمل کنید.
17 شاه‌کلید اعتماد به نفس را یاد بگیرید

چگونگی تبدیل سازی به یک کوچینگ سازمانی موفق

ویژگی های یک کوچینگ موثر برای تمامی سازه های کسب و کار

  1. کوچینگ باید مناسب با نیاز های خواسته شده سازمان شکل بگیرد. کوچینگ باید در سازه ارتباط خوب و مناسبی برقرار کند.
  2. کوچینگ و سازه منجر به دریافت کیفیت مطلوب و نتایج مثبت می شوند.

اما رعایت چه نکاتی باعث می شود که کوچ یک سازمان باشید:

  1. رزومه سازمان را بررسی و تحلیل کنید.
  2. اعتبار نامه های سازمان را سنجش کنید.
  3. اولویت برای استخدام را به محوریت اهداف سازمان رتبه بندی کنید.
  4. در جست و جوی مجموعه ای بزرگ از کوچینگ های معتبر باشید.
  5. نسبت به استخدام کوچینگ، اهداف خود را مشخص کنید.

نگاهی خلاصه وار بر مزیت ها و کاربرد های کوچینگ

  1. کاهش گردش مالی و پایداری بهره وری بالای کارکنان شرکت سازمانی
  2. بهبود فعالیت های فردی و سازمانی
  3. تقویت و رشد قدرت سازمانی
  4. حفظ و استخدام استعداد های کاری
  5. بهبود روحیه کارکنان، وفاداری و بهره وری بیشتر
  6. مدیریت با کیفیت برای رشد و موفقیت کارکنان متعهد
  7. روابط بهتر و صمیمی با مشتری
  8. محیط کار پر انرژی و مثبت برای دریافت نتایج بهتر
  9. بهبود روابط و افزایش بهره وری با اجرای تکنیک های مدیران کار بلد
  10. اثرات مثبت فرهنگ سازمانی
  11. برنامه ریزی برای مدیران آینده و رشد مدیران در حال کار
  12. اطمینان سرمایه گذاری در مدیران از طریق توسعه و پیشرفت
  13. افزایش اعتماد در سازمان
  14. استخدام استعداد های کاری موفق برای پیشرفت سازمان
  15. آماده سازی برای رشد و موفقیت های چشمگیر

مزیت و کاربرد های یک کوچینگ سازمانی

 

منبع : آرگا

۴۸ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn