کد خبر : 94048
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 0:30
6 بازدید بازدید

نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب آستر در نظر بگیرید!

نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب آستر در نظر بگیرید!

نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب آستر در نظر بگیرید! انتخاب آستر مناسب برای لباس و پرهیز از اشتباهات رایج در استفاده از آستر نتیجه دوخت لباس را هر چه زیباتر می کند و راحتی و خوش فرم بودن لباس را فراهم می کند. در این مقاله به بررسی نکات مهم در این زمینه پرداخته شده است.

۴۵ / ۱۰۰

 

اسکیمو: آستر « Lining» پارچه ای است که در زیر و داخل برخی لباس ها استفاده می شود، استفاده از آستر کمک می کند تا لباس های نازک و سجاف پوشش بهتری داشته باشند و در لباس هایی مانند دامن و کت و شلوار بلند شوند. بیشتر، آستر در ساخت لباس شب و لباس عروس نیز رایج است. اما انتخاب آستر مناسب برای لباس به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

آشنایی با انواع آستر به زیباتر شدن لباس ها کمک می کند، به همین دلیل افرادی که با دوخت سر و کار دارند به اهمیت آستر مناسب واقف هستند و سعی می کنند از آسترهای مناسب و با کیفیت برای لباس های مختلف استفاده کنند.

نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب آستر در نظر بگیرید!

انتخاب آستر مناسب برای لباس

استفاده از آستر در داخل لباس نباید باعث ایجاد این تصور غلط در ذهن شود که برای تهیه آستری مناسب نباید هزینه کرد. در نظر گرفته شده است.

انتخاب آستر مناسب برای لباس

در انتخاب آستر باید دقت شود که ضخامت آستر و پارچه با هم مطابقت داشته باشد، پس دقت کنید برای پارچه های ضخیم از آستر ضخیم و برای پارچه های نازک از آستر نازک استفاده کنید، این کار در راحتی پوشیدن تاثیر بسزایی دارد. لباس ها پاره یا جمع نمی شوند و به صاف و خوش فرم شدن لباس و ایجاد فرم مناسب کمک می کنند.

در انتخاب آستر باید دقت زیادی داشته باشید، عوامل اصلی انتخاب باید به ایجاد هماهنگی جنس، رنگ، ضخامت و نوع پارچه و آستر کمک کنند تا پوشش، زیبایی و ایستادن لباس در بهترین حالت حفظ شود. به همین دلیل آسترها دارای مواد مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به آستر ابریشم، پلی استر، ساتن، آستر نخی، آستر باتیست، کرکی، مخملی، پشم شیشه یا الیاف اشاره کرد.

  • مراحل مهم آموزش خیاطی برای افراد مبتدی
مدل لباسهای تاریخی طراحی الگو برای دوخت لباس

انواع آستر

در انتخاب آستر مناسب برای لباس باید به نوع آستری که انتخاب می کنید دقت کنید، آسترها به انواع مختلفی تقسیم می شوند و بر اساس ضخامتشان به دسته های نازک و ضخیم تقسیم می شوند در ادامه به بررسی چند نوع پرطرفدار می پردازیم.

نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب آستر در نظر بگیرید!

ابریشم

همانطور که می دانید ابریشم پارچه ای نفیس و گرانبها است و قابلیت تنفس دارد، یعنی با توجه به ویژگی های مطلوب این نوع آستر برای لباس، شرایط را برای گردش هوا بین لباس و پوست فراهم می کند. برای لباس های شب و کت و شلوار استفاده می شود، علاوه بر این آستر ابریشمی ویژگی های مثبت دیگری مانند سبکی، نرمی و درخشندگی طبیعی دارد، این ویژگی ها باعث می شود ظرافت خاصی به لباس ببخشد.

ریون

ریون پارچه ای مصنوعی است که از خمیر چوب به دست می آید، دلیل استفاده از این پارچه به عنوان آستر، پوشش مناسب، سبکی، تنفس پذیری و حالت ابریشمی آن است. همچنین پوشش ابریشم مصنوعی کمی مقرون به صرفه تر از ابریشم است.

  • چند نکته مهم خیاطی برای دوخت با کیفیت

پلی استر

پلی استر نیز پارچه ای مصنوعی است که معمولاً به عنوان روکش استفاده می شود دلیل این استفاده دوام بالای آن است، همچنین باید گفت که مراقبت از آن آسان است و قیمت نسبتاً ارزانی دارد معمولاً ساخته می شود. از پلی استر لباس های ورزشی و غیر رسمی استفاده می شود.

آستر پنبه ای

هنگام انتخاب آستر مناسب لباس باید آستر نخی را نیز بررسی کنید این آستر از پنبه خالص ساخته شده است، بنابراین ضد حساسیت بوده و لطافت و خنکی مطبوعی دارد. وجود این ویژگی های ارزشمند باعث می شود از آن برای تهیه لایه داخلی لباس کودکان و افراد دارای مشکلات پوستی استفاده شود.

تنها نکته ای که در استفاده از این نوع آستر باید به خاطر داشته باشید این است که قبل از دوخت حتما باید شسته شود و دلیل آن این است که بعد از شستشو جمع می شود یا به عبارتی آب می گیرد.

نکات مهمی را که باید قبل از انتخاب آستر در نظر بگیرید!

باتیست

آستر باتیست در دسته آسترهای نخی قرار می گیرد و معمولا در رنگ های سفید و شیری تولید می شود. از نکات مثبت این آستر می توان به جلوگیری از تعریق و ایجاد بوی بد اشاره کرد. بیشترین استفاده از این آسترها برای لباس عروس و لباس های کوتاه است.

روش دوخت آستین کلوش شماره دو

ساتن

آستر ساتن آستری ضخیم است، به همین دلیل معمولا برای دوخت کت یا پالتو استفاده می شود در واقع می توان گفت آستر برای لباس های ساتن سنگین و با وقار مناسب است و در مقایسه با پلی استر، قابلیت بیشتری دارد.

آستر ساتن معمولا در دوخت کاپشن های رسمی استفاده می شود تا به لباس ها حالت مناسبی داشته باشد و به ندرت از این آستر برای پیراهن استفاده می شود. وجود این آستر می تواند کمی پف زیر لباس ایجاد کند و احتمالا حرارتی که ایجاد می کند برای دوخت پیراهن مناسب نیست.

البته برای پیراهن های گیپور هم می توانید از آسترهای ساتن استفاده کنید زیرا آستر ساتن خاصیت براق بودن را دارد و ظاهری زیبا و براق به لباس می دهد.

  • تهیه ابزارهای اولیه برای شروع خیاطی افراد مبتدی!

دوخت و قرار دادن نامناسب

پس از انتخاب آستر مناسب برای لباس باید موارد مهم دیگری را در رابطه با دوخت و قرارگیری مناسب آستر و پارچه لباس در نظر بگیرید. ابتدا باید آستر را مطابق شکل بیرونی برش داده و دوخت و در درزها و لبه ها به هم وصل کرد. آستر باید به گونه ای باشد که پارچه بیرونی به راحتی و آزادانه جابجا شود.

همچنین محل قرارگیری آستر باید به گونه ای باشد که از بیرون دیده نشود برای این کار باید دقت زیادی شود و آستر در یقه، سرآستین قسمت های دیگر دوخته شود تا آستر به شکلی باشد. از بیرون قابل مشاهده نیست علاوه بر آستر مناسب، باید به آشنایی با انواع پارچه ها و ویژگی های پارچه های مختلف نیز توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

دوخت و قرار دادن نامناسب

اشتباهات رایج

آستر لباس معمولاً فرآیند سخت و دشواری است و نیاز به صبر و دقت دارد در این فرآیند برخی از اشتباهات بسیار رایج است که به منظور کاهش احتمال وقوع چنین اشتباهاتی بررسی شده است.

نحوه دوخت جمع کننده پرده طرح فانتزی در منزل

آستر نامناسب

استفاده نادرست از جنس آستری دلیل مهمی است که باعث می شود فرد هنگام پوشیدن لباس احساس ناراحتی کند یا لباس به راحتی پوشیده نشود.

بنابراین استفاده از آسترهای سنگین و ضخیم که با پارچه همخوانی ندارند و لباس ها از پارچه نازک هستند باعث می شود در نهایت لباس های سفت و حجیمی داشته باشید.

  • چطور خیاطی کنیم؟ آموزش رسم الگو در خیاطی

عدم شستشوی آستر پیش از دوخت

قبل از دوخت لباس ابتدا آستر باید شسته شود تا آستر بعد از شستشو جمع نشود و با پارچه و آستر با سرعت یکسان جمع شود.

عدم هماهنگی آستر و سبک لباس

اگر متریال آستر برای استایل لباس مناسب نباشد در نهایت ظاهر کلی لباس زیبا نخواهد بود. لباس بیرون می آید و کت و شلوار شلخته به نظر می رسد بنابراین باید در انتخاب آستر مناسب لباس دقت زیادی کرد تا ظاهر کلی لباس حفظ شود.

عدم هماهنگی آستر و سبک لباس

عدم تکمیل صحیح لبه ها

لازم به ذکر است، که عدم تکمیل صحیح لبه های آستر موجب می شود، تا به مرور زمان ساییدگی در پارچه ایجاد شود، بنابراین دقت داشته باشید تا لبه های آستر با کمک روشی مناسب که برای نوع مواد استر استفاده می شود انجام شود، برای پیشگیری از وقوع چنین اشتباهات رایجی پیشنهاد می شود مواد آستر مناسب را برای لباس مد نظر خود نمایید.

سخن پایانی:

پارچه آستر مناسب برای لباس را از قبل بشویید و آستر را با سبک لباس مطابق و هماهنگ کنید، همچنین دقت کنید، تا آستر به درستی بچسبد و فضای کافی برای حرکت آزادانه پارچه فراهم باشد و در نهایت کار را به درستی به پایان برسانید، توجه به چنین جزئیاتی کمک می کند، تا لباس دارای دوخت، برش و ایست خوبی باشد.

منبع:کاردستون

۴۵ / ۱۰۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn