کد خبر : 91511
تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 - 19:05
5 بازدید بازدید

ثواب روزه در ماه شعبان

ثواب روزه در ماه شعبان

فهرست مطالب۱ روزه گرفتن در ماه شعبان ثواب دارد؟۱.۰.۰.۱ ۱.۱ چه روزهایی از ماه شعبان روزه ثواب دارد؟۱.۲ ثواب روزه اولین روز از ماه شعبان۱.۳ ثواب روز در دوشنبه ماه شعبان۱.۴ ثواب روزه پنجشنبه ماه شعبان۱.۵ روزه گرفتن در روز جمعه ماه شعبان۱.۵.۰.۱ همچنین بخوانید: دعای ماه شعبان۱.۶ ثواب روزه سه روز پایانی ماه شعبان۱.۷

۷۶ / ۱۰۰

 

روزه گرفتن در ماه شعبان ثواب دارد؟

روزه در ماه شعبان پسندیده است و از جمله رهنمودهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این است که آن حضرت صلوات الله علیه و آله آن را روزه می گرفتند. ایشان با روزه گرفتن در این ماه مردم را به فضیلت شعبان بیدار می کردند تا از آن غافل نباشند. در واقع روزه شعبان تربیت روح و آماده ساختن آن برای روزه رمضان است. در این پست از آلامتو می گوییم چه روزهایی از ماه شعبان روزه گفتن ثواب دارد.

چه روزهایی از ماه شعبان روزه ثواب دارد؟

ماه شعبان از محبوبترین ماهها نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم این بود که توصیه می‌کردند شعبان را روزه بگیرید و آن را به ماه رمضان ملحق کنید. همچنین در خصوص گرفتن روزه های قضا شده واجب بر شخص نیز آمده است که روزه گرفتن قبل و بعد از ماه رمضان بهتر از روزه گرفتن بعد از ماه رمضان است. بسیاری از مردم فکر می کنند که روزه رجب بهتر از روزه شعبان است، زیرا ماه رجب یک ماه حرام است و اینطور نیست.

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره همستر ، نات کوین و ... | حکم شرعی کسب درآمد از بازی‌های تلگرامی

ثواب روزه اولین روز از ماه شعبان

یکی از روزهای ماه شعبان که برای روزه گرفتن توصیه شده است، اولین روز از این ماه مبارک است. روزه گرفتن در این روز ثواب بسیاری دارد تا آنجا که گفته شده است هر که این روز را به روزه داری بگذارند، بهشت برای او مهیا خواهد شد.

رسول گرامی اسلام نیز در باب اهمیت روزه در آن فرمودند: اگر کسی اولین روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند برایش هفتاد حسنه می نویسد که هر حسنه برابر است با یک سال عبادت.

امام صادق نیز به روزه اول شعبان تاکید داشته و فرمودند: بهشت بر کسی که روز اول ماه شعبان را روز بگیرد واجب خواهد شد، هر که دور از این ماه را روز بگید خداوند هر روز و هر شب بر او نظر می کند و این نظر خداوند تا بهشت نیز بر وی ادامه خواهد داشت. ایشان فرمودند هر که سه روز از شعبان را روزه بگیرد، هر روز از بهشت پروردگار را در عرش زیارت می کند.

ثواب روز در دوشنبه ماه شعبان

ثواب روزه داری در روزهای دوشنبه و پنجشنبه بر هیچ مومن آگاهی پوشیده نیست. این روزها از پرفضیلت ترین ایام برای روزه داری هستند. در ماه شعبان نیز به روزه گرفتن در روزهای دوشنبه و همچنین پنجشنبه سفارش شده است و آمده است اگر کسی آن را روزه بگیرد خداوند ۲۰ حاجت دنیوی و ۲۰ حاجت اخروی او را مستجاب می کند.

فواید نماز از نظر دانشمندان و از دیدگاه اسلام

ثواب روزه پنجشنبه ماه شعبان

از جمله روزهای توصیه شده برای روزه شعبان، می تواند به روز گرفتن در پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر ماه شعبان اشاره کرد. روزه گرفتن در این ماه ثواب بسیاری دارد به طوریکه گفته می شود در هر پنجشنبه از ماه شعبان، آسمان ها و زمین زینت داده می شوند و ملائکه از خداوند می خواهد که روزه داران در این روز را ببخشاید و مستجاب الدعا کند.

روزه گرفتن در روز جمعه ماه شعبان

اگرمی خواهید از ثواب روزه دار شعبان تمام و کمال برخوردار شوید، روزه گرفتن در روز جمعه این ماه را از دست ندهید. رسول اکرم (ص) فرمودند: اگر کسی روز جمعه را روزه بگیرد و قصدش تقرب به خداوند باشند، خدا ثواب ده روز روزه نورانی را به وی عطا کند که همچون روزهای دنیوی نیست.

همچنین بخوانید: دعای ماه شعبان

ثواب روزه در ماه شعبان

ثواب روزه سه روز پایانی ماه شعبان

حضرت محمد روزه گرفتن در سه روز پایانی ماه شعبان را سفارش کردند و روزه گیرندگان در این روز را نوید به ثواب بسیار زیادی داده و فرموده اند:

مَنْ صَامَ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن‏

هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‌‌کند.

من لا یحضره الفقیه ج ۲، ص ۹۴، ح ۱۸۲۹– امالی(صدوق) ص ۶۷۰

روزه روز آخر ماه شعبان

چنانچه شخصی از روزه گرفتن در سه روز پایانی ماه شعبان بی نصیب ماند، اما می خواهد از ثواب این ایام بهره مند گردد، روزه آخرین روز شعبان که موجب اتصال شعبان به رمضان می شود را از دست ندهد.

با فلسفه و فواید وضو آشنا شوید
همچنین بخوانید: نماز شب های ماه شعبان

ثواب روزه در ماه شعبان

همانطور که گفته یکی از مهمترین اعمال مستحبی سفارش شده در ماه شعبان روزه گرفتن است. فضیلت و ثواب روزه در ماه شعبان به اندازه ای است که اهل بیت از جمله امام علی علیه السلام در توصیف آن فرمودند: صَومُ شَعبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ؛ روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانى‌‌هاى جان را از بین مى‌‏برد. (تحف العقول ص ۱۰۲ – خصال ص ۶۱۲)

پیامبر گرامی اسلام نیز در خصوص ثواب روزه در ماه شعبان فرموده‌اند: شَعبانُ شَهری… فَمَن صامَ شَهری کُنتُ لَهُ شَفیعاً یَومَ القِیامَهِ؛ شعبان ماه من است. هر که ماه مرا روزه بدارد، روز قیامت شفیع او خواهم بود. (فضائل الاشهر الثلاثه ص ۶۴ – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۹۴، ص ۸۳، ح ۵۴)

سخن آخر

امیدواریم این مطلب پاسخگوی تمامی سوالات شما درباره ثواب روزه در ماه شعبان باشد و از آن بهره کافی برده باشد.

منبع:الامتو

۷۶ / ۱۰۰

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn