کد خبر : 91060
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 8:43
9 بازدید بازدید

روز مبعث چه روزی است ؟

روز مبعث چه روزی است ؟

روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شدند. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.

حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، ت

۴۸ / ۱۰۰
در این مقاله از اسکیمو، می خواهیم شما را با روز مبعث پیامبر (ص) آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بعثت چیست ؟

بِعثَت برگزیده‌ شدن حضرت محمد (ص) به پیامبری و آغاز رسالت اوست که بنابر مشهور، در ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل روی داده است.

از این‌ رو در فرهنگ شیعی، ۲۷ رجب به‌عنوان «عید مبعث» گرامی داشته می‌شود. بعثت پیامبر سرآغاز دین اسلام و مقدمه برچیده‌ شدن بت‌ پرستی از حجاز بود.

بعثت به معنای برگزیدن فردی به پیامبری از سوی خدا و آغاز دوره نبوتش است. هرچند بعثت درباره برگزیدن همه پیامبران به نبوت کاربرد دارد اما از آن برگزیدن حضرت محمد به پیامبری به ذهن متبادر می‌شود.

از این‌رو در فرهنگ اسلامی، روز مبعث به روزی گفته می‌شود که حضرت محمد(ص) به رسالت مبعوث شده است. بعثت در لغت به معنای برانگیختن است همچنین به معنای ارسال و روانه کردن نیز آمده است.

بعثت در قرآن کریم، به معنای برانگیختن و فرستادن پیامبران برای هدایت مردم و نیز حشر مردگان به کار رفته است. در قرآن کریم از بعثت پیامبر(ص) تعبیر به منت شده است.

منّت از ریشه «مَنّ»، به معناى سنگى است که براى وزن کردن اجسام به کار مى‌رود و اعطاکردن هر نعمت سنگین و گرانبهایى را منّت گویند. وبعثت پیامبر(ص) به واسطه آثار وبرکات فراوانی که دارد نیز منت یعنی نعمتی بسیار بزرگ معرفی شده است.

روز مبعث چه روزی است ؟

روز مبعث چه روزیست ؟

روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شدند. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.

حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمدند

۲ شهریور شهادت محمد علی رجایی، و محمد جواد باهنر وآغاز هفته دولت

و مأمور شدند که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارند و خداپرستی را رواج دهند و پیام وحی را به مردم برسانند.

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت.

آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند.

آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.

روایات مبعث

به روایت امام حسن عسکری علیه السلام چون چهل سال از سن آن حضرت گذشت. حق تعالی دل او را بهترین دلها و خاشع ترین و مطیع ترین و بزرگتر از همه دلها یافت. پس جبراییل فرود آمد. و گفت: ای محمد بخوان، اقرا باسم ربک الذی خلق.

پس وحی های خداوند را به ایشان رسانید. تاج نبوت را بر ایشان نهاد و ماموریت را ابلاغ نمود. همانا مبعث به معنای بر انگیخته شدن است.

روز پژوهش در تقویم سال ۱۴۰۱ شمسی چه تاریخی است؟

حضرت محمد صلی الله علیه وآله و سلم در این روز برانگیخته شد تا شرک و فساد، و ظلم وفقررا برچیند. و پناهی باشد. برای چشمان مظلوم دختران محکوم به زنده به گور شدن، که به جای دامان مادر در دامان خاک گذاشته می شدند.

حضرت محمد (ص) برانگیخته شد. تا خرافات را از میان بردارد و مردم را در دینی واحد قرار دهد. و به پرستش خدای یگانه دعوت کند.

این روز بزرگ روز کرامت انسانی است که در آن اخلاق کامل می شود وجهل برداشته می شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند: به راستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاق را کامل کنم.

چرا که در عصر جاهلی مجموعه ای از روش های غلط وجود داشت. چه در زمینه تفکر و چه در ملاک ارزش انسانها و سبک زندگی، که با بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روحی تازه در کالبد بی جان مردم دمیده شد.

روز مبعث چه روزی است ؟

مبعث نزد شیعه و سنی

شیعیان این روز را جشن می گیرند. بنا بر روایات اعمال مستحبی آن روز را انجام می دهند.

اهل سنت نیز این بعثت را می پذیرند و تنها تاریخ آن در نزد آنها مشخص نیست. و برخی معتقدند این واقعه در شب ۲۱ ماه رمضان بوده است.

دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است. اگر با بعثت پیامبر کامل نمی شد. غرض خداوند از هدایت انسانها زیر سوال می رفت. این روز ادامه و تکامل دهنده هدایتگری پیامبران پیشین است. همگی آنها ظهور پیامبر را به عنوان آخرین پیامبر می دانند.

روز شمار مناسبت های سال ۱۳۹۵

راه هدایت انسانها پس از رحلت پیامبراکرم از حرکت باز نمانده و همیشه پویا بوده و به حرکت خود ادامه خواهد داد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم دین را تبیین کردند. تمام عوامل سعادت و بدبختی را برای جامعه بیان کردند. تحولی در جهان ایجاد نمودند. در ادامه رسالتشان جانشینانی را به فرمان خداوند برای ولایت معرفی کردند. تا پس از ایشان این حرکت را ادامه دهند.

حرکت پر بار بعثت به یاری اهل بیت و علمای دین تا کنون مداوم به پیش می رود. تا منجی بشریت ظهور کند و دنیا را از عدل و داد پر کند.

زمان و مکان بعثت پیامبر (ص)

غار حراء، محل بعثت پیامبر (ص) که در کوه نور مکه واقع شده است. بعثت پیامبر اکرم(ص) بنابر مشهور در ۴۰ سالگی و بنا به قولی، در ۴۳ سالگی حضرت محمد(ص) رخ داده است.

طبق گفته مورخان، بعثت چهل سال پس از عام الفیل و بیستمین سال حکومت خسرو پرویز بر ایران روی داده است. برخی از منابع ۱۷ یا ۱۸ رمضان، یا یکی از روزهای ربیع الاول را روز بعثت دانسته‌اند، و قول مشهور در میان شیعیان ۲۷ رجب است.

پیامبر در غار حرا به نبوت رسید.

منبع:دلگرم

۴۸ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn