کد خبر : 89399
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 22:13
12 بازدید بازدید

خواص گیاه براهمی و فواید و کاربردهای این گیاه

خواص گیاه براهمی و فواید و کاربردهای این گیاه

گیاه براهمی یا باکویا مونیری که به نام گیاه سداب یا زوفا آب نیز شناخته می شود، گیاهی پر کاربرد در طب سنتی آیورودا است. این گیاه بیشتر در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند و به دلیل توانایی رشد در زیر آب، از محبوبیت زیادی برای استفاده در آکواریوم برخوردار است. این گیاه قرن ها است که به وسیله پزشکان با اهداف کاهش اضطراب، بهبود عملکرد حافظه و درمان صرع مورد استفاده قرار می گیرد.

۴۸ / ۱۰۰

 

اسکیمو: در طب سنتی هند، از گیاه براهمی یا آب بشقابی به عنوان یک تونیک مغذی استفاده می شود. این گیاه پر خاصیت برای درمان التهاب میزراه، بیماری های پوستی، جزام، مشکلات کلیوی، عفونت معده، پیل پایی، ورم، برونشیت و آسم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این دارای خواص ضد انعقادی، ضد التهابی، ضد قارچی، ضد توبولوزیس و ضد استرس است و موجب بهبود زخم می شود. در طب آیورودا از این گیاه برای جوانسازی و تسکین سلول های مغزی و عصبی، بهبود حافظه و تقویت هوش استفاده می شود. در ادامه مطلب شما را با خواص گیاه براهمی آشنا خواهیم کرد.

 

آشنایی با گیاه براهمی و ویژگی های خاص آن

این محصول مانند گیاهان دارویی به صورت خشک مصرف می شود و با حالت اولیه گیاه که تازه و سبز است تفاوت زیادی دارد. برای اینکه گیاهان خشک ماندگاری بیشتری داشته باشند، آن ها را به قطعات خرد و کوچک تقسیم بندی کنید. با این کار در خواص گیاه به هیچ عنوان تغییری ایجاد نمی شود. محصول گیاه مفید براهمی شامل اندام هوایی گیاه (ساقه و برگ) است. این گیاه در فضای گرم و مرطوب رشد می کند و توانایی رشد در زیر آب را نیز دارد. مهم ترین دلیل محبوبیت گیاه براهمی در آکواریوم، توانایی استفاده از آن در زیر آب است.

 

از خواص گیاه براهمی چه می دانید؟

مطالعات نشان می دهد گیاه براهمی عملکرد مغز را تقویت می کند و استرس و اضطراب را نیز کاهش می دهد. محققین معتقدند که ترکیبی مانند باکوزیدها در براهمی به کاهش استرس کمک می کند. در ادامه به مهم ترین خواص گیاه براهمی می پردازیم:

۱. مقابله با سرطان

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که گیاه براهمی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. باکوزید موجود در گیاه براهمی که جزو ترکیبات دسته فعال است، سلول های تومور مغزی تهاجمی را می کشد. سپس از رشد سلول های سرطانی روده و سینه پیشگیری می کند. همچنین براهمی موجب مرگ سلول های سرطانی پوست و پستان می شود. در حقیقت این نتایج حاصل تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی است. به همین خاطر تا وقتی که تحقیقات بیشتری درباره براهمی و سرطان انجام نشود، نمی توان آن را با اطمینان به عنوان یک روش درمانی پیشنهاد کرد.

گل گاوزبان

۲. کاهش سطح فشار خون

به طور معمول فشار خون بالا یک نگرانی بسیار شدید برای سلامتی است، زیرا بر عروق خونی و قلب فشار زیادی وارد می کند. زمانی که فشار خون بیشتر می شود قلب ضعیف تر شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش پیدا می کند. مطالعات در این خصوص نشان می دهد براهمی موجب حفظ و کنترل سطح فشار خون می شود.

یک مطالعه حیوانی ثابت کرد که گیاهی براهمی سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را پایین می آورد. در مطالعه دیگری گیاه براهمی توانست سطح فشار خون را در موش هایی که فشار خون در آن ها بالا بود، پایین بیاورد. اما در موش هایی که دارای فشار خون طبیعی بودند هیچگونه تغییری ایجاد نکرد. یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی ۵۴ سالمند انجام شد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم براهمی در روز هیچ گونه تأثیری روی سطح فشار خون نداشت. بر اساس مطالعات انجام شده، براهمی ممکن است فشار خون را در حیواناتی که دارای فشار خون بالا هستند کاهش دهد. در عین حال، باید تحقیقات انسانی بیشتری در این خصوص انجام شود.

گیاه براهمی چه خواصی دارد؟

۳. کاهش استرس و اضطراب

بهتر است بدانید براهمی به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که براهمی نقش زیادی در بهبود خلق و خو دارد. همچنین این گیاه پر خاصیت سطح کورتیزول را کاهش می دهد. کورتیزول هورمونی است که ارتباط مستقیم با سطح استرس دارد. یک تحقیق روی جوندگان انجام شد که نشان داد براهمی مانند لورازپام عمل می کند. به همین خاطر برای درمان و کاهش اضطراب بسیار مفید است.

گیاه زیرفون داروئی برای رفع نفخ تا زیبای پوست

۴. کاهش نشانه های بیش فعالی

اختلال بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی است که با نشانه هایی نظیر بیش فعالی، بی توجهی یا تکانشگری همراه است. مطالعات نشان می دهد که براهمی به کاهش نشانه های ADHD کمک زیادی می کند. مطالعاتی روی ۳۱ کودک ۶ تا ۱۲ ساله انجام شد. در این مطالعه نشان داده شد که مصرف روزانه ۲۲۵ میلی گرم گیاه براهمی به مدت ۶ ماه روی بی قراری، بی توجهی و کنترل ضعف تأثیر می گذارد. علاوه بر این می تواند پرخاشگری را در ۸۵ درصد از کودکان کاهش دهد.

نگاهی به خواص گیاه براهمی

۵. بهبود عملکرد مغز

مطالعات مختلف نشان می دهد که براهمی موجب بهبود عملکرد مغز می شود. به طور مثال یک تحقیق روی موش ها نشان داد که گیاه براهمی یادگیری فضایی و توانایی آن ها را برای حفظ اطلاعات بالا می برد. مطالعه ۱۲ هفته ای انجام شده روی ۴۶ بزرگسال نشان داد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم براهمی در طول روز سرعت یادگیری را افزایش می دهد. هم چنین مطالعه ۱۲ هفته ای دیگری بر روی ۶۰ فرد مسن نشان داد که مصرف گیاه براهمی باعث پردازش اطلاعات و بهبود حافظه می شود.

۶. کاهش التهابات

بهتر است بدانید التهاب، پاسخ طبیعی بدن برای کمک به درمان و مبارزه با بیماری ها است. با این حال، التهاب مزمن باعث ایجاد بیماری می شود. به یاد داشته باشید التهاب مزمن با بیشتر بیماری ها مثل دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و کلیوی ارتباط دارد.

نتایج به دست آمده نشان می دهد براهمی موجب سرکوب آزادسازی سیتوکین های پیش التهابی می شود. سندرم آزادسازی سیتوکین یک شرایط التهابی است که برخی از بیماری ها و عفونت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این در یک تحقیق آزمایشگاهی و حیوانی، گیاه براهمی قادر به مهار کردن آنزیم هایی مثل لیپوکسیژنازها، کاسپازها و سیکلواکسیژنازها است. تمام این آنزیم ها نقش مهمی در درد و التهاب دارند.

خواص گیاه وج(اگیر ترکی )

خواص گیاه براهمی و روش مصرف آن

۷. آنتی اکسیدان قوی

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که پروسه آسیب به سلول ناشی از رادیکال های آزاد را آهسته تر می کنند. هم چنین می توانند باعث جلوگیری آن شوند. مطالعات نشان می دهد که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مثل سرطان، بیماری قلبی و دیابت رابطه مستقیم دارد.  گیاه براهمی دارای ترکیبات قوی است که حاوی اثرات آنتی اکسیدانی هستند.

تداخلات دارویی گیاه براهمی

گیاه آب بشقابی یا براهمی با داروی های پایین آورنده کلسترول و آنتی بیوتیک ها تداخل ایجاد می کنند. به همین خاطر مصرف همزمان آن با داروهای ضد افسردگی و آرامش به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

آشنایی با مهم ترین خواص گیاه براهمی

هشدار مصرف

  • یکی از خواص مهم گیاه براهمی، قاعده آور بودن آن است. به همین خاطر مصرف آن در چند ماه اول بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • زنانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند، باید از مصرف این گیاه پرهیز کنند.
  • افرادی که درگیر بیماری کبدی و کلیوی هستند، بهتر است از مصرف این گیاه اجتناب کنند.
  • بیمارانی که سابقه بیماری درماتیت تماسی و کسانی که به افسردگی مبتلا هستند، نباید این گیاه را مصرف نکنند.
  • استفاده از این گیاه با دوز بالا بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر زیادی می گذارد.

 

منبع : آرگا

۴۸ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn