کد خبر : 86384
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 8:24
12 بازدید بازدید

زندگینامه گری کاسپاروف شطرنج باز بزرگ قرن

زندگینامه گری کاسپاروف شطرنج باز بزرگ قرن

گری کاسپاروف اولین قهرمان شطرنج دنیا بود که توسط یک ابررایانه در یک مسابقه رقابتی شکست خورد. وی با ۲۲ سال سن جوانترین قهرمان شطرنج در این زمان بود. این مطلب به زندگینامه گری کاسپاروف اشاره دارد.

۴۸ / ۱۰۰

 

اگر به دنیای شطرنج و قهرمانان این رشته علاقه زیادی دارید و مایلید تا با زندگی نامه این افراد معروف و نخبه آشنا شوید در این مطلب از اسکیمو، به زندگینامه گری کاسپاروف می پردازیم. وی در سن هفت سالگی به عنوان یک اعجوبه در شطرنج شناخته شد.

آشنایی با زندگینامه گری کاسپاروف

گری کاسپاروف با اسم کامل گری کیموویچ کاسپاروف در تاریخ ۱۳ آوریل سال ۱۹۶۳ در باکو آذربایجان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۸۵ قهرمان شطرنج جهان شد. کاسپاروف لقب جوانترین قهرمان شطرنج دنیا را با ۲۲ سال سن از آن خود کرد و اولین قهرمان شطرنج جهان بود که توسط یک ابر رایانه در مسابقه ای رقابتی شکست خورد. در ادامه با زندگینامه گری کاسپاروف آشنا می شوید.

 

گری از سال های ۱۹۸۵- ۲۰۰۰ لقب قهرمان شطرنج جهان را با خود همراه داشت. وی در سال ۱۹۸۰ استاد بزرگ شطرنج شد. ۵ سال بعد با پیروزی بر آناتولی کارپف قهرمان شطرنج جهان شد و تا سال ۱۹۹۳ زمانی که به علت اختلاف با فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) مسابقه فینال قهرمانی جهان را با نایجل شورت استاد بزرگ انگلیسی خارج از حمایت فیده برگزار نمود این عنوان را در اختیار داشت.

از تولد تا جوانی

کاسپاروف در تاریخ ۱۳ آوریل سال ۱۹۶۳ در باکو آذربایجان به دنیا آمد. وی بازی شطرنج را در سن ۶ سالگی شروع کرد. در سن ۷ سالگی به عنوان اعجوبه شطرنج شناخته شد. همچنین در ۱۳ سالگی قهرمان جوانان شوروی شد و در اولین تورنمنت بین المللی خود هم در ۱۶ سالگی و در سال ۱۹۷۹ پیروز شد.
گفته شده وی در ۵ سالگی با تماشای بازی شطرنج پدر مادر شطرنج را فرا گرفت. کاسپاروف از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ تحت نظر قهرمان سابق دنیا میخائیل بوتوینیک تحصیل نمود. گری از سنین کم بازیکنی امیدوار کننده بود و تنها چنین افرادی می توانستند به مدرسه شطرنج بوتوینیک راه یابند.

Biography of Garry Kasparov 3

گری زیر نظر مربیانی همچون ولادیمیر ماکوگونوف و الکساندر شاکاروف تا حد قهرمانی در مسابقات قهرمانی جوانان شوروی در سال ۱۹۷۶-۱۹۷۷ پیشرفت نمود. و در سال ۱۹۸۰ به عنوان استاد بزرگ بین المللی شناخته شد.

بیوگرافی حسن یزدانی کشتی گیر | عکس حسن یزدانی + افتخارات

دستاوردهای گری

در راستای آشنایی با زندگینامه گری کاسپاروف بد نیست که با دستاوردهای این استاد بزرگ شطرنج روسی نیز آشنا شوید. اکثرا او را بهترین شطرنج باز همه دوران می دانند. از مجموع دستاوردهای ایشان از سنین نوجوانی تا بزرگسالی عبارت است از:

  • گری در سن ۱۳ سالگی قهرمان مسابقات قهرمانی جوانان شوروی در تفلیس شد و نخستین تورنمنت بین المللی اش را هم در سن ۱۶ سالگی کسب کرد.
  • در سال ۱۹۸۵ قهرمان جهان آناتولی کارپوف را شکست داد و مورد تحسین بین المللی هم قرار گرفت، هنگامی که تنها با ۲۲ سال سن، جوانترین قهرمان بی رقیب شطرنج دنیا شد.
  • گری در سال های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲، یازده مرتبه به عنوان بهترین شطرنج باز سال، جایزه اسکار شطرنج را دریافت نمود.
  • در بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱، گری کاسپاروف در هر تورنمنتی که شرکت می کرد، پیروز می شد یا به مقام اول می رسید و رکورد ۱۰ساله شکست ناپذیری را بر جای گذاشت.
  • در سال ۱۹۹۹، کاسپاروف به نخستین بازیکنی تبدیل شد که سد ریتینگ ۲۸۰۰ را می شکند و با امتیاز ۲۸۵۱ به بالاترین امتیاز ریتینگ رسید که به مدت ۱۳.۵ سال هم در اختیارش بود.

Biography of Garry Kasparov 2

این دستاوردها گری کاسپاروف روسی را به عنوان یکی از بهترین شطرنج بازان همه دوران متمایز می کند. قهرمان سابق شطرنج دنیا، چند سال بعد و در سال ۲۰۰۵  از شطرنج حرفه ای کناره گیری کرد و به سیاست و نویسندگی مشغول شد.

بازی های مهم گری کاسپاروف

در زندگینامه گری کاسپاروف بازی های مهم زیادی انجام داده که به چند نمونه آن اشاره می شود:

بیوگرافی امید ابراهیمی ستاره تیم ملی و همسرش نگین+ تصاویر و حواشی

Biography of Garry Kasparov 7

۱. کاسپاروف و کارپوف

کاسپاروف پس از موفقیت در سری مسابقات حذفی فدراسیون بین‌المللی شطرنج برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴–۱۹۸۵،  قهرمان جهان آناتولی کارپوف را به چالش کشید. کاسپارف از ۹ بازی اول ۴ بازی را واگذار کرد، ولی بعد از آن یک موضع دفاعی دقیق اتخاذ و با یک سری بازی های فوق العاده طولانی با قهرمان جهان مساوی نمود.

با اینکه وی در نهایت سه بازی را از کارپوفِ خسته برد، این مسابقات پس از ۴۸ بازی متوقف شد، تصمیمی که مورد اعتراض کاسپاروف واقع شد. رئیس بازی اعلام کرد که این تصمیم با توجه به وضعیت سلامت بازیکنان صورت گرفته است. در بازی برگشت دو بازیکن در سال ۱۹۸۵، کاسپاروف در طول ۲۴ بازی به سختی کارپوف را شکست داده و به این ترتیب جوان ترین قهرمان رسمی تاریخ بازی ها لقب گرفت.

Biography of Garry Kasparov 4

۲. گری کاسپاروف و کامپیوتر

در سال ۱۹۹، گری کاسپاروف یک رایانه شطرنج سفارشی قدرتمند به اسم دیپ بلو را در مسابقه ای شکست داد و توجه همگان را به خود جلب کرد. گری و تیم برنامه نویسان دیپ بلو توافق نمودند که در سال ۱۹۹۷ هم دوباره یک مسابقه برگزار کنند و بعد از آن که هوش دیپ بلو ارتقا پیدا کرده بود، توانست در مسابقه مجدد کاسپاروف را شکست بدهد. گری کاسپاروف در آخرین بازی از ۶ بازی، بعد از ۱۹ حرکت، انصراف داد و دیپ بلو را پیروز اعلام کرد.

انجمن شطرنج حرفه ای

شایان ذکر است در سال ۱۹۹۳، کاسپاروف و استاد بزرگ انگلیسی به اسم نایجل شورت، فیده را ترک نموده و یک سازمان رقیب به اسم انجمن شطرنج حرفه ای ( PCA) را تشکیل دادند. در پاسخ، فیده عنوان قهرمانی جهان را از گری گرفت و وی در همان سال، شورت را شکست داد و قهرمان دنیا در PCA شد.

همچنین در سال ۱۹۹۵ هم گری کاسپاروف با موفقیت، از عنوان PCA خود در مقابل ویسواناتان آناند از هند دفاع کرد. بعد از یک سال و در سال ۱۹۹۶ انجمن شطرنج حرفه ای که وی تشکیل داده بود منحل شود.

بیوگرافی سارا خادم الشریعه نابغه شطرنج جهان و همسرش اردشیر احمدی

Biography of Garry Kasparov 8

بعد از قهرمانی

گری کاسپاروف عنوان جهانی خود را بعد از شکست در مقابل ولادیمیر کرامنیک در مسابقات قهرمانی شطرنج کلاسیک جهان در سال ۲۰۰۰ از دست داد. هر چند کاسپاروف بعد از این باخت، چندین تورنمنت بزرگ را برنده شد، ولی در سال ۲۰۰۵ خود را به طور رسمی بازنشسته اعلام کرد.

بعد از بازنشستگی، گری به شرکت در مسابقات نمایشگاهی و مربی گری دیگر بازیکنان پرداخت و از آن زمان، وی مربی مگنوس کارلسن و ویشواناتان آناند با رتبه های برتر بوده و چندین کتاب هم نوشت. در خارج از دنیای شطرنج، گری یک فعال در عرصه سیاست روسیه، بخصوص در تظاهرات علیه نخست وزیر ولادیمیر پوتین شد.

وی مجموعه ‌ای پنج جلدی را به اسم پیشینیان بزرگ من (۲۰۰۳تا ۲۰۰۶) تدوین نمود که همه قهرمانان شطرنج جهان از ویلهلم اشتاینیتز تا کارپوف و ضمنا بیشتر بازیکنان بزرگ دیگر را شامل می شد. همچنین ۴ جلد از شطرنج مدرن را منتشر که در یک جلد آن، بیشتر به مسابقات خود با کارپوف اشاره می کند و سه جلد دیگر درباره حرفه شطرنجش می باشد.

Biography of Garry Kasparov 9

در کتاب تفکر عمیق در مورد هوش مصنوعی، کاسپاروف جزئیات مسابقه سال ۱۹۹۷ خود را با رایانه دیپ بلو ارائه و در عین حال پیشرفت فناوری را تحسین کرد.

سخن پایانی

با زندگینامه گری کاسپاروف استاد بزرگ و یکی از قهرمانان شطرنج دنیا آشنا شدید. بی شک وی یکی از برجسته ترین اساتید کل دوران شطرنج می باشد. امیدواریم مطلب ارائه شده مورد توجه شما دوستداران شطرنج واقع شده باشد

منبع : آرگا

۴۸ / ۱۰۰
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn