زهرا امیر ابراهیمی زاده ۱۸ تیر ۱۳۶۱ بازیگر ایرانی است.  زهرا امیر ابراهیمی با بازی در سریال نرگس به اوج شهرت خود رسید. زهرا امیر ابراهیمی از رشته بازیگری تئاتر از انشگاه فارع التحصیل شد. زهرا امیر ابراهیمی بعداز انتشار فیلم روابط خصوصی اش مهاجرت کرد. زهرا امیر ابراهیمی بعد از خروج از ایران رشته بازیگری را در فرانسه به صورت حرفه ای ادامه داد.

 زهرا امیرابراهیمی

به گزارش اسکیمو، زر امیرابراهیمی (با نام زهرا امیرابراهیمی؛ زاده ، ۱۸ تیر ۱۳۶۰) بازیگر ایرانی است. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۲ او را یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در جهان معرفی کرد.  او در ایران و در ابتدای دههٔ ۱۳۸۰ خورشیدی با بازی در چندین مجموعه تلویزیونی از جمله نرگس به شهرت رسید. امیرابراهیمی در میانه دههٔ ۱۳۸۰ به فرانسه مهاجرت کرد و برای بازی در فیلم عنکبوت مقدس برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد.

محسن میری ,همسر سابق خانم روناک یونسی از عشق جدیدش رونمایی کرد

فعالیت هنری زهرا امیر ابراهیمی

در ایران

او در رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و کار در سینما را با ساخت فیلم کوتاهی با عنوان خت در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد. امیرابراهیمی در عکاسی نیز فعالیت می‌کرد. او از سال ۱۳۸۴ عکاسی را به صورت حرفه‌ای ادامه داد و دو نمایشگاه با عنوان دید اول و دید دوم برگزار کرد.

بازیگری را در ۱۹ سالگی با حضور در فیلم انتظار ساخته محمد نوری‌زاد آغاز کرد و با ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی کمکم کن، غریبانه و نرگس در ایران به شهرت رسید  پس از انتشار فیلمی از روابط خصوصی‌اش از ایران مهاجرت کرد.[۶] امیرابراهیمی پیش از ترک ایران در دو فیلم سینمایی سفر به هیدالو و انتظار بازی کرده‌است.

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون در سن ۶۹ سالگی درگذشت + بیوگرافی

پس از خروج از ایران

پس از خروج از ایران کار حرفه‌ای خود را در فرانسه دنبال کرد و در تئاتر رؤیای طاهرگان خاموش به همراه شبنم طلوعی به ایفای نقش پرداخت.

برای بازی در فیلم مهریه و دموکراسی به کارگردانی رضا رحیمی برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم خارجی‌زبان از جشنواره بین‌المللی فیلم نیس در سال ۲۰۱۸ شد

حواشی

انتشار فیلم خصوصی  زهرا امیر ابراهیمی

220px Sex in iran photo

تصویری از مقاله مربوط به ماجرای «فیلم هم‌آغوشی منتسب به امیرابراهیمی» در مجلهٔ پلی‌بوی مه ۲۰۰۷. در تصویر نوشته شده‌است: «انتشار عمدی یک فیلم اروتیک، زندگی خصوصی یک بازیگر زن ایرانی را افشا می‌کند و نقاب از چهرهٔ یک جامعهٔ درگیر تضاد برمی‌دارد.»

امیرابراهیمی در سال ۱۳۸۵ درگیر انتشار فیلمی اروتیک از معاشقه‌اش با شهریار شهامت شد.[۹] با پخش وسیع این فیلم بر روی سی‌دی و شبکه‌های اجتماعی، امیرابراهیمی در سال ۱۳۸۵ با اشاره به نامزدی پیشینِ خود با مردی که در فیلم حضور داشته، به خبرنگار روزنامه گاردین گفته‌بود:

«نامزدم را بعد از آن که در رابطه‌مان خیانت کرد ترک کردم، زیرا آدمی هرزه بود.» امیرابراهیمی گفته‌بود: «منکر شباهت‌هایی که هنرپیشه فیلم غیراخلاقی مذکور با من دارد نیستم زیرا با استفاده از امکانات گریم می‌توان فردی را شبیه دیگری ساخت.» و انتساب آنها به خودش را انکار کرد و آن را یک تهمت ناروا و برچسب غیرانسانی نامید.[۱۰]