کد خبر : 59151
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 - 9:12
137 بازدید بازدید

امامزاده صالح تهران

امامزاده‌ها در میان شلوغی و انبوه دغدغه‌های شهری، مجالی را برای آرامش علاقه‌مندان فراهم می‌کنند. امامزاده صالح (ع) تجریش از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود و در میان امامزاده‌های این پایتخت، جایگاه ویژه‌‌ای دارد.

فهرست مطالب

همه چیز درباره امامزاده صالح (ع) تهران:

  • آدرس: تهران، میدان تجریش، حرم امامزاده صالح (ع) (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۴۸۰۱۰

امامزاده صالح تهران

منبع عکس: رسیپنا

امامزاده صالح (ع) در منطقه‌‌ای خوش آب‌وهوا، انتهای طولانی‌ترین خیابان ایران یعنی خیابان ولیعصر، در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش و در مجاورت بازار تجریش قرار گرفته‌ است. این زیارتگاه تاریخی در واقع آرامگاه یکی از برادران امام رضا (ع) و از محبوب‌ترین زیارتگاه‌های شمیرانات محسوب می‌شود. برای رسیدن به فضای دلنشین و معنوی امامزاده صالح (ع) باید از میان بازار تجریش تهران و فضای سرشار از عطر و رنگ آن گذر کرد. در انتهای این بازار معروف، منظره گنبد و گلدسته حرم رخ نشان داده و زائران را به‌سوی خود می خواند.

آدرس امامزاده صالح تجریش

دسترسی خودرویی به امامزاده صالح (ع)

خیابان ولیعصر تهران

منبع عکس: ایسنا

دسترسی به امامزاده صالح (ع) تهران از طریق خودروی شخصی امکان‌پذیر است. مسیر خودرویی این امامزاده از دو خیابان ولیعصر و شریعتی می‌گذرد. زائران می‌توانند از خیابان ولیعصر خود را به میدان تجریش برسانند یا از طریق مسیر خیابان شریعتی، میدان قدس و خیابان شهرداری به میدان تجریش برسند.

زائرانی که با خودروی شخصی به امامزاده مراجعه می‌کنند برای دسترسی به پارکینگ طبقاتی واقع در جنوب امامزاده صالح (ع)، باید در جنوب میدان تجریش وارد خروجی خیابان شهید دربندی شوند. پس از چند متر رانندگی در این خیابان خروجی اول در سمت چپ آن‌ها را به‌سمت ورودی پارکینگ هدایت می‌کند.

دسترسی به امامزاده صالح (ع) با وسایل نقلیه عمومی

ایستگاه تجریش مترو تهران

منبع عکس: خبر آنلاین

دسترسی به امامزاده صالح (ع) با مترو امکان‌پذیر است. زائران باید سوار خط یک مترو تهران (کهریزک – تجریش) شده و در ایستگاه آخر پیاده شوند. این ایستگاه در میدان قدس قرار دارد. با خروج از ایستگاه تجریش وارد بازار می‌شوید. صحن امامزاده در انتهای غربی این بازار جذاب قرار دارد. درب‌های شمالی و شرقی امامزاده صالح (ع) به بازار تجریش باز می‌شوند.

استفاده از اتوبوس بی‌آرتی خط «راه آهن- تجریش» یکی دیگر از راه‌های دسترسی به امامزاده صالح (ع) است. درب غربی امامزاده رو به پایانه اتوبوس‌های داخل شهری باز می‌شود.

درباره امامزاده صالح (ع)

نسب امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح تهران

منبع عکس: راسخون

در مورد نسب امامزاده صالح (ع) نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند که ایشان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و فرزند بلافصل ایشان محسوب نمی‌شود. برخی دیگر متعقدند که امامزاده صالح (ع) برادر حضرت معصومه (س) است.

معتبرترین روایت برای نسب امامزاده صالح (ع)، نظری است که بر اساس اسناد تاریخی چون ریاض الانساب، کنز الانساب، حیات الامام موسی‌بن‌جعفر (ع)، مراقد المعارف،‌ ناسخ التواریخ، انوار المشعشعین، منتخب التواریخ، آثار تاریخی تهران و جغرافیای تاریخی شمیران بیان می‌شود. طبق این قول مشهور، می‌توان گفت که ایشان فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان (حضرت امام موسی الکاظم (ع))، برادر امام رضا (ع)، از جمله سادات عالی‌رتبه و از امامزادگان صحیح‌النسب است.

روایت‌های شهادت امامزاده صالح (ع)

حرم امامزاده صالح

منبع عکس: ایرنا

در مورد نحوه شهادت امامزاده صالح (ع) روایات مختلفی وجود دارد. در روایتی بیان می‌شود که ایشان برای یاری امام رضا (ع) با ۱۰۰ تن از پیروان خود از مدینه به سوی ایران حرکت کرد. این کاروان در مسیر و در منطقه ساوجبلاغ مورد حمله قرار گرفت. حضرت صالح بن موسی الکاظم (ع) در این درگیری به شهادت رسید؛ پیکر ایشان به منطقه تجریش منتقل و به خاک سپرده شد.

در روایت دوم نقل می‌شود که امامزاده دیگری با نسب امامزاده صالح (ع) در اردبیل وجود داشته و ایشان در اردبیل زندگی می‌کرده است. پس از شهادت، سر حضرت را برای حاکم ری فرستادند و دوست‌داران اهل بیت این سر را در روستایی نزدیک ری یا همان تجریش به خاک سپردند؛ به همین دلیل، برخی گفته‌اند که تن امامزاده صالح (ع) در اردبیل و سر ایشان در تجریش دفن شده است.

امامزاده صالح تهران

منبع عکس: iranparadise

روایت سوم در مورد نحوه شهادت امامزاده صالح (ع) این‌گونه است که حضرت صالح ابن موسی (ع) با شنیدن خبر ولیعهدی امام رضا (ع) در اواخر قرن دوم هجری قمری از عراق به‌سمت ایران حرکت کرد. ایشان از سمت «کره رود» به‌سمت شمیرانات در حرکت بودند که با رسیدن به موضع تجریش در باغ گلشن، زیر درخت چنار بزرگ، نزدیک یک چشمه سار، به دست فردی به نام حسن بهبهانی شهید شدند. اهالی مومن تجریش به احترام ائمه برای ایشان در همان نقطه مرقد و بارگاهی ساختند که در طول زمان، منشا خیر و برکت برای اهالی شد.

مسئولان و متولیان امامزاده صالح (ع)، پنجم ذی‌القعده را روز بزرگداشت این امامزاده تعیین کرده‌اند و هرساله مراسمی در این روز برگزار می‌کنند.

تاریخچه امامزاده صالح تهران

تجریش قدیم

منبع عکس: پینورست

امامزاده صالح (ع) به‌دلیل نسب ویژه با ائمه اطهار و قدمت تاریخی بالا در میان زیارتگاه‌های تهران، جایگاه ویژه‌ای دارد و از مکان‌های تاریخی تجریش محسوب می‌شود. بنای اصلی، بقعه و بارگاه امامزاده صالح (ع) در سده پنجم هجری قمری ساخته شده است؛ البته این بنای اولیه در جریان حملات مغول به شهر ری و در حدود سال ۶۱۷ هجری قمری ویران شد.

هرآنچه باید درباره حرم حضرت شاهچراغ (ع) بدانید

با توجه به نشانه‌های تاریخی اطراف بقعه امامزاده صالح (ع)، همچون سنگ قبرهای عهد مغول، می‌توان گفت قدمت این آرامگاه به قرن هفت یا هشت هجری قمری و دوره ایلخانی می‌رسد. در سال ۷۰۰ هجری قمری، «غازان خان» بنای امامزاده را احیا و بازسازی کرد. بعد از دوره ایلخانان، در دوره صفویه و قاجاریه نیز بخش‌هایی به اصل بقعه امامزاده صالح (ع) اضافه شد.

امامزاده صالح

منبع عکس: iranparadise

در دوران قاجار بخش وسیع پیرامون حرم امامزاده صالح (ع) به قبرستان اختصاص داده شد و بیش از ۱۵۰ نفر از افراد مشهور آن دوران در این قبرستان دفن شدند. کتیبه‌ای تاریخی بر سردر ایوان ورودی رواق شمالی حرم مطهر وجود داشت که روی آن مطالبی به خط نستعلیق گچ‌بری شده بود. بر اساس این کتیبه نقاشی‌های ظریف و مقرنس‌کاری‌های استادانه داخل حرم در سال ۱۲۱۰ هجری قمری و در زمان هلاکو میرزا ملقب به بهادر خان (فرزند فتحعلی شاه قاجار) اجرا شده‌اند. متاسفانه این کتیبه امروزه وجود ندارد.

در سال ۱۲۱۰ هجری قمری، شجاع السلطنه (فرزند دیگر فتحعلی شاه) املاک بسیاری را وقف امامزاده صالح (ع) کرد. حمام و مسجد در شمال بقعه و زمین‌های کشاورزی جعفرآباد دربند از جمله موقوفات این فرد است. حسین قلی خان، برادر فتحعلی شاه قاجار نیز قالی بزرگی را وقف امامزاده کرد.

ضریح حرم امامزاده صالح

منبع عکس: iranparadise

میرزا سعیدخان انصاری، وزیر امور خارجه دوره ناصرالدین شاه، ضریحی وقف امامزاده صالح (ع) کرد. به دستور ایشان ضریح چوبی داخل ضریح دیگری قرار داده شد. ضریح چوبی قدیمی حرم به سبک خانه‌بندی خراطی شده بود؛ اما ضریح جدید در وجه جنوبی جنس چوب و در سه وجه دیگر جنس نقره داشت. امروزه این ضریح نیز تعویض شده است. ضریح امروزی با نقره و کتیبه‌های آب طلا تزیین شده است و تاریخ ۱۳۹۷ روی آن به‌چشم می‌خورد.

ساخت اولیه گنبد کاشی حرم امامزاده صالح (ع) به دوره قاجار بازمی‌گردد. در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی دوباره حرم امامزاده به دست مرحوم «حسن فداکار» تعمیر و کاشی‌کاری شد؛ همچنین این فرد در سال ۱۳۳۸ (آخرین سال عمر خود) با هزینه شخصی گنبد بقعه امامزاده صالح (ع) را مرمت کرد.

حرم امامزاده صالح

منبع عکس: اخبار فرادید

از جمله اقدامات دوران پهلوی در امامزاده صالح (ع) می‌توان به احداث سالن برگزاری مراسم عزاداری، سرویس بهداشتی، ایوان شمالی و تجدید کاشی‌کاری گنبد اشاره کرد.

طرح توسعه و بازسازی حرم مطهر امامزاده صالح (ع) در سال ۱۳۷۴ کلید خورد

پس از سیل مخرب تجریش در سال ۱۳۶۶، بنای امامزاده صالح (ع) آسیب جدی دید؛ به این دلیل و با‌ توجه به افزایش زائران، در سال ۱۳۷۴ طرح توسعه و بازسازی آرامگاه کلید خورد. طی این طرح بیشترین میزان تغییرات در ضلع غربی حرم اتفاق افتاد. از اقدامات انجام‌شده در این طرح می‌توان به خریداری املاک شرق، غرب و جنوب امامزاده، تخریب مقابر صحن قدیمی، اتصال پارکینگ و پایانه مسافربری به حرم، احداث ورودی اصلی امامزاده در ضلع غربی، هم‌تراز کردن صحن‌های مختلف، احداث ایوان جنوبی و غربی، توسعه شبستان جنوبی در دو طبقه، ساخت کتاب‌خانه، بهداری، آشپزخانه و سرویس بهداشتی جدید اشاره کرد.

در دهه ۸۰ تغییراتی در بنای امامزاده صالح (ع) ایجاد شد. متاسفانه طی این تغییرات، بخش عمده بنای تاریخی امامزاده صالح (ع) از بین رفت که نارضایتی سازمان میراث فرهنگی را به‌همراه داشت. در این تغییرات یک گنبد رفیع بتنی روی گنبد قدیمی و دو مناره احداث شدند. امروزه تنها قسمت‌های باقی مانده از ساختمان قدیمی، بخش‌های درون گنبد خانه و شبستان شمالی هستند.

قبور امامزاده صالح

منبع عکس: بلیط هواپیما

در دهه‌های اخیر تدفین افراد مشهور چون دکتر مجید شهریاری (دانشمند هسته‌ای، شهید ترور)، طاهره صفارزاده (شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآنی)، دکتر فخری زاده (دانشمند هسته‌ای، شهید ترور)، پنج تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی، ۹ تن از نخبگان شهید سانحه هواپیمای اوکراینی (معصومه قوی، مهدیه قوی، پریناز قادرپناه، ایمان قادرپناه، محمدحسین اسدی لاری، زینب اسدی لاری، دکتر محمد امین جبلی، مهندس محمد مهدی الیاسی و فاطمه محمودی) در محوطه امامزاده صالح (ع) انجام شده است.

معماری بنای امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح تهران

منبع عکس: مارکوشیال

محوطه امامزده صالح (ع) پیش از تغییر فضای خیابانی منطقه تجریش، مانند بسیاری از دیگر زیارتگاه‌های ایران منطقه‌ای کاملا محصور بود؛ اما امروزه ظاهر آن تغییر کرده و از حصار دیوارها درآمده است. نقاشی‌های زیبای دوره قاجار داخل حرم امامزاده صالح (ع) را زیباتر کرده‌اند. بنای بقعه امامزاده صالح (ع)، ساختمان چهارگوشی بزرگ و محکم با دیوارهای قطور است که فضای درونی آن حدود ۶٫۵ متر مربع وسعت دارد.

بنای آرامگاه امامزاده صالح (ع) از نظر تناسب طاق‌های داخل حرم و شکل ساختمان در شمار آثار ممتاز عهد قاجار قرار می‌گیرد؛ البته از بنای قدیمی و تزیینات داخلی حرم چیز زیادی باقی نمانده و شکل امروزی امامزاده حاصل تغییرات کلی در دهه‌های اخیر است.

منابع عکس‌ها: خبرگزاری موج، تبیان، تابناک، خبرگزاری میزان

امروزه مساحت بارگاه و صحن امامزاده صالح (ع) به حدود ۳,۰۰۰ متر مربع می‌رسد. در قسمت شمالی صحن، مسجدی به مساحت ۱۰۰ متر مربع وجود دارد که از موقوفات محسوب می‌شود. فضای داخلی امامزاده صالح (ع) چهار رواق دارد. دو رواق ویژه آقایان و دو رواق ویژه خانم‌ها است. آیینه‌کاری داخل امامزاده طی دو دهه گذشته انجام شده است. درب‌هایی که رواق‌ها را به حرم وصل می‌کنند منبت‌کاری شده‌اند. بنای امامزاده صالح (ع) در ۲۸ فروردین سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۰۹ درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرداب امامزاده صالح (ع) یا رواق معصومیه

رواق معصومیه

منبع عکس: دنیای اقتصاد

مانند بسیاری از بقاع متبرکه، مقبره اصلی امامزاده صالح (ع) نیز در زیرزمین یا سرداب بنا قرار دارد. مسیر دسترسی به سرداب سال‌ها مسدود شده بود. حدود ۳۰ سال پیش، فردی کهنسال این مسیر را به خادمین حرم نشان داد. پس از بررسی‌های کارشناسی مسیر سرداب حرم امامزاده صالح (ع) شناسایی و بازسازی شد. به‌دلیل آسیب شدید در این بخش، حرم تعطیل شد تا عملیات مرمت و بازسازی اجرا شود.

مقبره اصلی حضرت صالح ابن موسی (ع) در سرداب حرم ایشان قرار دارد

ورود به سرداب حرم امامزاده صالح (ع) برای عموم آزاد نیست. مسیر ورودی سرداب پلکانی در گوشه صحن است. این پلکان به شبستان رضوی و سپس شبستان حضرت زینب (س) می‌رسد. پس از پلکان راهروی آیینه‌کاری شده با عرض یک متر و طول حدود چهار متر وجود دارد. این راهرو بعد از پنج پله مرمرین به سرداب ختم می‌شود. سرداب حرم امامزاده صالح (ع) زیرزمینی به وسعت ۱۶ متر مربع است.

تصویری قدیمی از مسجد جمکران با آب‌انبار و بادگیر

سرداب امامزاده صالح

منبع عکس: خبر آنلاین

دیوارهای سرداب امامزاده صالح (ع) با سنگ مرمر یشمی پوشیده شده‌اند و مقبره در وسط آن قراردارد. بالای دیوارها کاشی‌کاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد. قبر سفید رنگ حضرت صالح بن موسی (ع) به عرض یک متر، طول دو متر و ارتفاع یک متر در وسط سرداب قرار دارد.

امکانات رفاهی امامزاده صالح تجریش

حرم امامزاده صالح (ع) از محبوبیت بالایی در میان شیعیان و به‌ویژه اهالی تهران برخوردار است. این مجموعه زیارتی امکانات مناسبی همچون کتابخانه، دارالقرآن، کتاب‌فروشی و پارکینگ دارد؛ همچنین چند ویلچر در ورودی‌های حرم موجود است و افراد می‌توانند آن‌ها را به امانت بگیرند.

چنار کهنسال محوطه امامزاده صالح (ع)

چنار کهنسال امامزاده صالح

منبع عکس: راسخون

در گذشته چنار کهنسال و قطور تجریش در میان حیاط امامزاده صالح (ع) بسیار جلب توجه می‌کرد. این درخت محیطی برابر با ۱۵ متر داشت و خود از آثار تاریخی و طبیعی تهران به شمار می‌رفت. در روایت شهادت امامزاده صالح (ع) از قنات پرآب چشمه‌سار و این درخت نام برده شده است. توصیف این چنار کهنسال در سفرنامه جهان‌گردان مشهور دنیا به‌چشم می‌خورد.

«مارکوپولو» حدود ۷۰۰ سال پیش در سفرنامه خود از چنار امامزاده صالح (ع) یاد کرده است؛ همچنین «پولاک» در صفحه ۷۵ سفرنامه خود می‌نویسد:

چنار فوق‌العاده کهنی در قریه تجریش از مهم‌ترین نمونه‌های این درخت در جهان شمرده می‌شود.

«گیوم آنتوان اولیویه» از جهانگردان فرانسوی بود که در زمان آقامحمدخان به تهران سفر کرد. وی در مورد چنار بزرگ امامزاده صالح (ع) این‌گونه می‌نویسد:

چنار در اسفل ساقه، شکل مخروطی داشت و چنان معلوم بود که موجب استحکام و دوام شده و کلفتی آن در جوار زمین، هفتاد قدم به شمار می‌آمد. هر قدم دوازده اصبع است و بیست‌و‌سه قدم و چند، قطر دایره آن می‌شود. ساقه و شاخه‌های آن بی‌عیب و سالم بودند. چوب‌های شاخه‌های اصلی آن به نظر بهتر و نسج الیافش بیشتر از ساقه آن بود.

تاریخچه امامزاده صالح

منبع عکس: روزنامه همشهری امروز

مادام «دیولافوا» باستان‌شناسی فرانسوی بود که در سال ۱۸۸۱ به ایران سفر کرد. وی در سفرنامه خود چنار امامزاده صالح (ع) را این‌گونه وصف می‌کند:

در مسجد تجریش چنار عجیب و غریبی است که کمتر نظیر آن در دنیا پیدا می‌شود. قطر فوق‌العاده آن را نمی‌توان دقیقا با رقم معین کرد. تقریبا محیط آن به ۱۵ متر می‌رسد. هریک از شاخه‌های آن مانند تنه درخت کهنسالی در بالای بنای مسجد و سایر اطراف سر به آسمان کشیده است. این درخت عده کثیری را در سایه خود پناه می‌دهد. مومنان در زیر آن نماز می‌خوانند. مکتب‌دار، اطفال را در آنجا جمع کرده درس می‌دهد. قهوه‌چی سماور و استکان و لوازم خود را در درون آن قرار داده است. سقا هم کوزه‌های پرآب خود را در گوشه‌ای از تنه گذارده است.

دو قنات در محوطه امامزاده صالح (ع) وجود داشتند که آب آن‌ها به مصرف خانه‌های جنوبی امامزاده می‌رسید و دلیل رویش و قوت چنار قدیمی شهر بود. این قنات‌ها به مرور خشک شدند و حیات چنار به خطر افتاد. روزی چنار به‌دلایل نامعلوم آتش گرفت؛ اهالی آتش را خاموش کردند و با رسیدگی در تلاش بودند تا جان دوباره به این درخت کهنسال بدهند.

امامزاده صالح

منبع عکس: تیشینه

متاسفانه پس از تغییر شکل میدان تجریش و ایجاد فضاهای جدید، باقی مانده درخت چنار امامزاده صالح (ع) توسط شهرداری قطع شد. این کار در آن زمان اعتراض اهالی رسانه و افکار عمومی را در پی داشت؛ زیرا چنار کهنسال امامزاده صالح (ع) تجریش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود و ارزش تاریخی بالایی داشت.

امامزاده صالح (ع) تا چه ساعتی باز است؟

درب‌های حرم امامزاده صالح (ع) تجریش همه‌روزه از ساعت هشت تا ۲۴ باز است. در روایات برای زیارت این امامزاده زمان و روز خاصی گفته نشده است؛ البته برخی روز چهارشنبه (روز زیارتی امام موسی کاظم (ع)) را برای زیارت و ادای نذر بهتر می‌دانند.

زیارتنامه امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح تهران

منبع عکس: مارکوشیال

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَهً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَهِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعهً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت‌کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان به‌سوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی. رستگار شد پیروی تو و نجات یافت تصدیق کننده‌ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده‌ات و آن کس که با تو مخالفت کرد. گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من. تویی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند. آمده‌ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده‌ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

جاهای دیدنی اطراف امامزاده صالح (ع) تهران

بازار تجریش

آرامگاه شاهچراغ فارس

بازار تجریش

منبع عکس: رهی نو

بازار تجریش تهران در شرق امامزاده صالح واقع شده است. این بازار سرپوشیده و جذاب از معروف‌ترین بازارهای قدیمی تهران محسوب می‌شود. انواع کالاها همچون خوراکی‌های تازه، خشکبار، ادویه، ترشی، ظروف مسی، ساعت، طلا، لوازم الکترونیک، پارچه، عروسک، کتاب، کیف و کفش، لباس و انواع صنایع دستی، گوشه و کنار ایران در بازار تجریش به فروش می‌رسند.

علاوه بر مغازه‌های متعدد، تعدادی مرکز خرید و پاساژ در مجاورت بازار تجریش فعال هستند. پاساژ قائم در شمال بازار سنتی یکی از مراکز خرید معروف تجریش محسوب می‌شود. این پاساژ در ۶ طبقه ساخته شده است و کالاهایی چون طلا، نقره، ساعت، کیف، کفش، لوازم آشپزخانه و صنایع دستی در آن به فروش می‌رسند.

موزه موسیقی

  • آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۳۱۷۰۸
  • ساعات بازدید: نیمه اول سال ساعت ۱۰ تا ۱۸ ، نیمه دوم سال از ساعت ۱۰ تا ۱۷، شنبه‌ها تعطیل

موزه موسیقی تهران

منبع عکس: هومسا

موزه موسیقی تهران حدود یک کیلومتر با امامزاده صالح (ع) فاصله دارد و در جنوب آن واقع شده است. این موزه بنایی سه طبقه و زیربنای ۱,۴۰۰ مترمربعی دارد. در موزه موسیقی حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود. سالن نمایش سازها، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری قسمت‌های مختلف این مرکز فرهنگی ارزشمند هستند.

مجموعه کاخ سعدآباد

  • آدرس: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۵۲۰۳۱
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸، فروش بلیط تا ساعت ۱۶
  • وب‌سایت: www.sadmu.ir
  • اینستاگرام: saadabadpalace@

کاخ سعد آباد

منبع عکس: سفر سلامت

مجموعه کاخ سعدآباد حدود سه کیلومتر با امامزاده صالح (ع) فاصله دارد. این مجموعه در گذشته یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است و امروزه از مهم‌ترین مراکز تاریخی و فرهنگی تهران محسوب می‌شود. مجموعه تاریخی سعدآباد در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار ساخته شده است. آثار هنر معماری اروپایی و اصیل ایرانی در پیکر عمارت‌ها و کاخ‌های مجموعه به چشم می‌خورد.

پس از انقلاب اسلامی کاخ‌های مختلف سعدآباد تغییر کاربری دادند و تعدادی از آن‌ها به موزه تبدیل شدند. چندین کاخ موزه، موزه آلبوم‌ها و اسناد سلطنتی، موزه آشپرخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه آب، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه مردم‌شناسی، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد فرشچیان، موزه نظامی، موزه سلاح‌های دربار و… بخشی از مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد هستند.

موزه زمان

  • آدرس: خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۴۱۷۳۳۶
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۷

موزه زمان تهران

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم

موزه زمان حدود سه کیلومتر با امامزاده صالح (ع) تجریش فاصله دارد. موزه زمان زعفرانیه اولین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران است. در این مرکز فرهنگی انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی نگهداری و معرفی می‌شوند. ساعت مشاهیر ایرانی چون «پروفسور محمود حسابی» و ساعت آفتابی ناصرالدین شاه جزو مجموعه ارزشمند این موزه است. تماشای معماری بنای این موزه و ساعت‌های ابتدایی چون ساعت شنی، ساعت شمعی، ساعت طنابی و ساعت روغنی بسیار آموزنده و جذاب است.

باغ فردوس

  • آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۲۱۲۲۷۰۵۰۰۵
  • ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۳

باغ فردوس تهران

منبع عکس: نیک بوم

باغ فردوس تهران حدود یک کیلومتر با حرم امامزاده صالح (ع) فاصله دارد. باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما نام‌های دیگر این جاذبه هستند. باغ فردوس یکی از باغ‌های متعدد دوران قاجار محسوب می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. این باغ حدود ۲۰,۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. موزه سینما در سال ۱۳۸۱ به این باغ انتقال یافت. تالار آغازگران، تالار معاصران، تالار بین‌الملل، تالار نام‌آوران، بخش سینمای کودک و نوجوان، بخش سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه و بخش صدا و دوبله از بخش‌های موزه سینما محسوب می‌شوند.

دربند

دربند

منبع عکس: اسمارتیز

دربند حدود چهار کیلومتر با امامزاده صالح تهران فاصله دارد و از دهکده‌های قدیمی شمیران و شمال تهران محسوب می‌شود. این منطقه عالی و خوش آب‌وهوا یکی از مکان‌های تفریحی طبیعی پایتخت است. پیاده‌روی در کنار جویبار، تماشای آبشار، کوهنوردی و تله‌سیژسواری از جمله تفریحات دربند محسوب می‌شوند. فعالیت رستوران‌ها، کافه‌ها و چایخانه‌های متعدد و باکیفیت و حضور دست‌فروشانی که خوراکی‌های خیابانی همچون لواشک، ترشک، باقالی پخته، لبو و بلال می‌فروشند، جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

اگر تاکنون از امامزاده صالح (ع) تجریش دیدن کرده‌اید، لطفا نظرات خود را با ما و مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

امامزاده صالح (ع) کجاست؟

منطقه یک تهران، محله تجریش، ضلع جنوبی غربی میدان تجریش.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به امامزاده صالح (ع) کجاست؟

ایستگاه آخر (ایستگاه تجریش) خط یک مترو تهران (کهریزک به تجریش).

نسب امامزاده صالح (ع) چیست؟

امامزاده صالح (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) هستند.

جاهای دیدنی اطراف امامزاده صالح (ع) کدامند؟

بازار تجریش، باغ فردوس، موزه زمان، مجموعه کاخ سعدآباد، موزه موسیقی، دربند.

 

نویسنده: زیبا وکیلی

تصاویر گالری: علیرضا کیخا

 

امامزاده صالح تهران

منبع:کجارو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn