کد خبر : 27303
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 - 9:49
156 بازدید بازدید

طریقه دوخت قیطان باریک نخ گلابتون ضخیم به صورت تصویری

طریقه دوخت قیطان باریک  نخ گلابتون ضخیم به صورت تصویری

  طریقه دوخت قیطان باریک  نخ گلابتون ضخیم به صورت تصویری مجله سر گرمی اسکیمو: لوازم مورد نیاز: قیطان-نخ همرنگ قیطان-سوزن مناسب-لای چسب-نخ گلابتون-مروارید طلایی شماره ی چهار به نخ گلابتون ضخیم که قطر آن بیش از یک میلی متر باشد قیطان می گویند. به دوخت و اتصال نوعی نخ ضخیم به نام قیطان به

 

مجله سر گرمی اسکیمو:

لوازم مورد نیاز:

قیطان-نخ همرنگ قیطان-سوزن مناسب-لای چسب-نخ گلابتون-مروارید طلایی شماره ی چهار
به نخ گلابتون ضخیم که قطر آن بیش از یک میلی متر باشد قیطان می گویند. به دوخت و اتصال نوعی نخ ضخیم به نام قیطان به روی پارچه که طرحی را نشان می دهد قیطان دوزی می گویند. قیطان دارای انواع مختلفی ماند نازک، ضخیم، ساده، تابیده، شکاف دار و روکش دار می باشد. قیطان در رنگ های سبز سیر، زرشکی، مشکی، سفید، طلایی و نقره ای موجود است. برای اتصال نخ قیطان به پارچه از دوخت بست استفاده می شود. در مورد قیطان های باریک از دوخت بست و در مورد قیطان های شکاف دار از دوخت بخیه استفاده می شود.
طرح هایی که در قیطان دوزی از آن ها استفاده می شود، گل، بته جقه، نقوش نمادین ، انواع بته جقه ها و طرح های هندسی هستند. این نوع سوزن دوزی را در گذشته روی کیف، ابا، کیسه ی مخصوص دارو، چپق، بخچه، سجاده، تزیین لباس، کوسن ، پرده، رومبلی می دوخته اند.
قیطان دوزی بیشتر در نواحی استان تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی رواج دارد؛ هم اکنون قیطان دوزی با استفاده از چرخ های خیاطی با پایه ی مخصوص قیطان دوزی در استان های خراسان رواج زیادی دارد، زیرا قیطان دوزی با دست احتیاج به زمان زیادی دارد و تولیدات عرضه شده با دست جوابگوی نیاز بازار نمی باشد.
پارچه ی مخمل، ماهوت، ساتن، ترمه، جیر یا پارچه های ساده که دارای ضخامتی متوسط باشد، در این کار قابل استفاده هستند.
نکته: در صورتی که بخواهید قیطان روی پارچه زیباتر جلوه کند از نخ گلابتون نقره ای و طلایی برای قیطان های طلایی و نقره ای استفاده کنید.
نکته: برای انتقال الگو به روی پارچه ی مخمل(در صورتی که از پارچه ی مخمل استفاده می کنید) باید به این شکل عمل کرد که شکل مورد نظر را روی کاغذ کشیده، الگوی کاغذی را به روی پارچه کوک بزنید. قیطان روی خطوط طرح و روی کاغذ دوخته می شود. پس از دوخت باید کاغذ را پاره و جدا کنید.
در مورد پارچه های ظریف تر، بهتر است که قبل از قیطان دوزی، لایی چسبی را به پشت پارچه بچسبانید تا دوخت شکیل تری داشته باشید. توجه داشته باشید که طرف براق لایی چسب، طرف چسبناک آن است.
در این کار، پارچه ی کتان استفاده شده است.

مراحل انجام کار:

00037821

ابتدا طرح مورد نظر را روی پارچه سنجاق کنید.
طرح را کپی کنید.

00037822

تمام گل و برگ ها را با نخ گلابتون، دوخت زیگ زاگ انجام دهید. این تصاویر، چگونگی دوخت زیگ زاگ را به شما نشان می دهد.
انتهای نخ را در پشت کار محکم کنید.

00037823
00037824

پس از انتقال طرح به کمک دوخت زیگ زاگ بر روی پارچه، از نقطه شروع دوخت تار و پود پارچه را کنار بزنید تا منافذی به وجود آید؛ سپس سر قیطان را از منافذ به پشت پارچه انتقال دهید و سر قیطان را گره زده و محکم کنید.
سوزن مناسبی را برداشته تا با دوخت بست، قیطان را به پارچه متصل کنید.

00037825

دوخت ها باید نزدیک به هم و منظم باشند تا قیطان کاملاً روی پارچه ی زمینه بخوابد و سپس از انتهای کار یا هر جا که قیطان تمام شد منافذ را باز نموده و قیطان را به پشت پارچه هدایت کنید و آن را محکم کنید.
دوختن چندین مروارید بر روی کار، به زیبایی آن می افزاید.

00037826

برای مرکز گل می توانید هفت دانه مروارید در سوزن بیندازید.
یکی از مرواریدها در مرکز و شش تای دیگر به حالت چرخشی در اطراف قرار می گیرند. با عبور دادن سوزن از مرواریدها، آن ها را روی پارچه ثابت کنید.
منبع: نشریه ترمه شماره ۱۸

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب
advanced-floating-content-close-btn