آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن

شطرنج یک بازی دو نفره است و بر روی صفحه ای که دارای ۶۴ مربع سیاه و سفید و با استفاده از مهره های شطرنج (شاه ، وزیر ، رخ ، فیل ، اسب و سرباز) انجام میگیرد. هر یک از بازیکنان دارای ۱۶ مهره هستند که
مجله سر گرمی اسکیمو:شطرنج یک بازی دو نفره است و بر روی صفحه ای که دارای ۶۴ مربع سیاه و سفید و با استفاده از مهره های شطرنج (شاه ، وزیر ، رخ ، فیل ، اسب و سرباز) انجام میگیرد. هر یک از بازیکنان دارای ۱۶ مهره هستند که در یک طرف صفحه شطرنج چیده می شوند و هر یک دارای ارزش و امتیازی مشخصی هستند. شطرنج با پیروزی یکی از بازیکنان یا تساوی پایان می یابد.در این مطلب به آموزش حرکات مهره ها و نحوو بازی آن می پردازیم.

در این آموزش یا خواهید گرفت :
– تاریخچه شطرنج
– قوانین شطرنج
– معرفی مهره های شطرنج
– آموزش حرکات مهره های شطرنج
– تاکتیک های پایه شطرنج
– حرکات ویژه مهره های شطرنج
– و…
تاریخچه شطرنج :
وی شطرنج را به دربار ایران در زمان امپراتوری خسرو انوشیروان ساسانی رساند. شطرنج در ایران نام چَترَنگ را بر خود گرفت. این بازی توسط معامله گران ایرانی به اروپا رسید و با فتح امپراتوری ساسانیان توسط اعراب ، در اسلام نیز رایج شد. در اروپا ، شطرنج دستخوش تغییراتی شد و قوانین تازهای برای آن وضعشد و به تدریج قهرمانی شطرنج جهان بنیادگذاری شد. در ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۲۴ ، سازمان بین المللی شطرنج جهان “فیده” بنیادگذاری شد و به تدریج مسابقات و عناوینی تازهای به وجود آمدند. این بازی در طول جنگ جهانی دوم دچار هرج و مرج شد و پس از جنگ جهانی شکل تازهای به خود گرفت.

ویژگی های مهره ها :
مهره ها در شطرنج دارای ارزش و امتیاز مشخصی هستند و با نمادهای ویژهای نوشته میشوند. در زیر این ویژگی ها و امتیازات را برای شما شرح می دهیم.
سرباز (Pawn) :

اسب (Knight) :

فیل (Bishop) :
فیل ، یکی از مهره های شطرنج است که می تواند به صورت مورب تا هر خانهای که بخواهد حرکت کند. هیچ گاه رنگ خانه هایی که فیل بر آن ها قرار می گیرد ، تغییر نمی کند. برای نمونه ، اگر این مهره از آغاز بازی بر خانهٔ تیره قرار گرفته باشد، هیچ گاه نمیتواند بر خانه ای روشن قرار گیرد. امکان مسدود شدن مسیر فیل توسط مهرههای دیگر وجود دارد. مسیر این مهره مانند مهره های دیگر با گرفتن مهره های حریف مسدود میشود.

رخ یا قلعه (Rook) :
رخ یا قلعه ، مهره ای است که می تواند به بالا ، پایین ، راست و چپ و به طور کلی در یک خط راست تا هر خانه که بخواهد ، حرکتکند. هر بازیکن در آغاز بازی ۲ رخ دارد که هر دو در گوشهٔ صفحهٔ شطرنج قرار دارند. شکل ظاهری این مهره مانند قلعه است و در برخی از نقاط جهان با نام “قلعه” شناخته می شود.

وزیر یا فرزین (Queen) :

شاه (King) :
شاه مهم ترین و یکی از ضعیف ترین مهره های شطرنج است و فقط می تواند یک خانه به همهٔ جهات (بالا ، پایین ، راست ، چپ و جهات مورب) حرکتکند. اگر به شاه کیش داده شود ، شاه بلافاصله باید به خانه ای امن در صفحهٔ شطرنج برود و اگر این کار امکان پذیر نباشد ، شاه بازی را باخته است. شاه نمیتواند به خانه هایی که مهره های حریف می توانند به آن حمله ورشوند ، جا به جا شود. این مهره قابلیت گرفتن مهره های حریف را نیز دارد. اگر شاه با گرفتن مهره ای مورد حملهٔ مهره ای دیگر قرار بگیرد ، اجازهٔ گرفتن آن مهره را ندارد.

برچسب ها :تاریخچه شطرنج ، تاکتیک های پایه شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن ، حرکات ویژه مهره های شطرنج ، سايت اسكيمو ، شاه ، قوانین شطرنج ، مجله سرگرمی اسکیمو ، معرفی مهره های شطرنج ، نحوه بازي شطرنج ، نماد و شکل نوشتاری مهره ها ، وزیر یا فرزین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰