کد خبر : 63784
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 7:56
39 بازدید بازدید

کشف یک سیاره بیگانه با رازی عجیب | ۱۳ برابر بزرگ‌تر از مشتری است

ستاره‌شناسان اعلام کردند که یک سیاره بیگانه جدید راز قدرتمندی را در هسته خود پنهان کرده است.

به نقل از سان، این اولین سیاره‌ای است که توسط فضاپیمای اروپایی گایا کشف شد که یک دهه پیش ماموریت خود را به فضا آغاز کرده است.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان این سیاره فراخورشیدی را هنگام رصد ستارگانی در فاصله ۱۳۰ سال نوری از زمین پیدا کردند.

به گزارش اسکیمو،این سیاره حدود یک سوم بزرگ‌تر از خورشید ما و حدود ۱۳ برابر بزرگ‌تر از مشتری است و به نظر می رسد که همجوشی هسته‌ای در داخل آن ادامه دارد.

دانشمندان وقتی به ان نگاه کردند، متوجه روشن شدن و کم نور شدن آن شدند که باعث شد باور کنند درون آن در حال همجوشی هسته‌ای است.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور ساشا هینکلی در دانشگاه اکستر در بریتانیا در حال اندازه‌گیری یک ستاره در حدود ۳۰۰ میلیون مایل از سیاره بودند.

استفاده ناسا از بلاک‌چین برای ذخیره داده‌ها در کره ماه

تصور می‌شود این ستاره که HD ۲۰۶۸۹۳ نام دارد، کاندیدای مناسبی برای یافتن سیارات جدید فراخورشیدی، با نام مستعار سیارات خارج از منظومه شمسی باشد.

سیاره مذکور کشف‌شده نیز به نام ستاره مجاور خود نامگذاری شده و نام نه چندان پر زرق و برق HD ۲۰۶۸۹۳ c را به خود گرفته است.

اما اندازه عظیم و شواهدی از همجوشی هسته‌ای به این معنی است که غول کیهانی در مرز بین سیاره بودن و کوتوله قهوه‌ای قرار دارد.

اعضای تیم مطالعه گفتند که این کشف می‌تواند بینش جدیدی را برای دانشمندان ارائه دهد تا بین سیارات عظیم و کوتوله‌های قهوه‌ای تمایز قائل شوند.

دانش‌بنیان ایرانی آزمایش‌های تخصصی صنعت نفت را ملی کرد

کوتوله قهوه‌ای یک جرم آسمانی به اندازه یک سیاره غول پیکر و یک ستاره کوچک است که بر اساس برخی نظرات تابش مادون قرمز ساطع می‌کند.

هینکلی گفت: «کشف HD ۲۰۶۸۹۳ c لحظه واقعاً مهمی برای مطالعه سیارات فراخورشیدی است، زیرا کشف ما امکان دارد اولین کشف مستقیم سیاره فراخورشیدی گایا باشد.»

منبع:همشهری