خانه / سرگرمی / بازی / بازی شطرنج / مساوی یا پات در بازی شطرنج

مساوی یا پات در بازی شطرنج

در بازی شطرنج ممکن است گاهی بازی به طور مبهمی به پایان برسد. یعنی چینش یا تعداد مهره ها در حالتی قرار گیرد که با حرکت های تکراری روبرو شوید و یا حرکتی نمانده باشد که انجام دهید و هیچ گاه نتوانید بازی را به پایان برسانید. در این شرایط بازی به تساوی کشیده می شود و اصطلاحاً به آن پات هم می گویند. در مثال های زیر به خوبی نمونه هایی از بازی بی انتها را می بینید که بازی پات می شود.

 

54954001761236159268.gif

در تصویر بالا وزیر مشکی ، شاه سفید را کیش کرده است و تنها راه فرار شاه رفتن به خانه پایینی است در صورتی که وزیر با رفتن به یک خونه پایین تر دوباره شاه را کیش می کند ، شاه دوباره به خانه قبل برمی گردد و وزیر هم همین کار را تکرار میکند و بالا می رود و دوباره شاه را کیش می کند. اما چرا وزیر مشکی این کار را تکرار می کند؟ پاسخ واضح است. بازیکن با مهره های مشکی فقط یک مهره وزیر دارد ولی بازیکن با مهره های سفید وزیر ، قلعه و دو سرباز دارد. پس امکان این که مشکی برنده شود تقریباً صفر است و با این کار باعث می شود تا بازیکن با مهره های سفید هم پیروز نشود. پس با این کار مشکی شکست نخورد و بازی پات شد یا بازی شطرنج مساوی تمام شد.

34619425414557306732.gif

نمونه ای دیگر از بازی بی انتها یا پات در بازی شطرنج را در تصویر بالا می بینید. سفید فقط مهره شاه را در صفحه بازی شطرنج دارد و مشکی در حال تلاش برای بردن بازی. نوبت بازی به سفید می رسد و تنها مهره اش را که شاه است باید حرکت دهد. اما مهره شاه به هر خانه دیگری برود کیش می شود و هیچ حرکتی ندارد ، این در حالی است که هنوز کیش و مات صورت نگرفته است و بازی به پایان نرسیده است. پس بازی پات شده است یا بازی شطرنج مساوی تمام شده است.

 

آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن (قسمت سوم)

در کل ۶ حالت وجود دارد که یک بازی پات شود و یا به تساوی کشیده شود.

۱– مانند مثال اول شاه و مهره تهدید کننده حرکت تکراری انجام دهند و بازی در یک حلقه بی نهایت گرفتار شود.

۲- مانند مثال دوم شاه کیش نباشد ولی حرکتی هم نداشته باشد که انجام دهد.

۳- مهره های یکی از دو طرف بازی شطرنج برای کیش و مات کردن حریف کافی نباشد. در واقع در این حالت هر چقدر هم بازی کنند کسی موفق به کیش و مات نخواهد شد. این حالت مثلاً زمانی اتفاق می افتد که فقط دو شاه در صفحه بازی باشد یا به فرض مثال یک شاه و یک اسب در مقابل یک شاه حریف.

آموزش شطرنج ، حرکات مهره ها و تکنیک های ابتدایی آن

۴- زمانی یک موقعیت مشخص از مهره ها در بازی ۳ بار اتفاق افتد یکی از دو طرف می تواند درخواست اتمام بازی با شرایط مساوی را کند. نیازی نیست که این تکرار حتماً متوالی باشد.

۵- زمانی که در بازی شطرنج در ۵۰ حرکت هیچ حذف مهره ای به جز مهره سرباز و هیچ حرکت سربازی نداشته باشیم یکی از دو طرف می تواند اتمام بازی با نتیجه مساوی یا پات را درخواست کند. دقت داشته باشید که در ۵۰ حرکت سفید یا در ۵۰ حرکت مشکی.

شطرنج ابزاری برای پرورش ذهن کودکان

۶- هر دو بازیکن به اتفاق احساس کنند که بازی گره خورده است و نتیجه ای نخواهد داشت و با توافق هر دو طرف بازی پات اعلام شود. این مورد در بازی های در سطح بالا که بین بزرگترین شطرنج باز های دنیا انجام می شود زیاد اتفاق می افتد.

به این نوشته از ۵ چند امتیاز می دهید؟

درباره ادمین

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

x

شاید بپسندید

راه برتری درشطرنج (قسمت آخر)

فهرست مطالب۰.۱ راه برتری درشطرنج (قسمت آخر)۱ راه برتری درشطرنج (قسمت سوم )۲ » راه ...